streda, 24 apríla, 2024
ÚvodReportážeVíkend v severných Čechách

Víkend v severných Čechách

Z CK Prima Travel z Nitry som už navštívil Vezuv, Pompeje, ostrov Capri, jazero Wörthersee, Graz a veľa iných zaujímavých miest Európy. Tentokrát to bolo Babiččino údolí, zámek Ratibořice, Museum perníku a pohádek „Perníková chaloupka“ v obci Ráby (obec v okrese Pardubice), Pardubice a ZOO Safari Dvůr Králové.

Prvý deň.

V skorých ranných hodinách, presne o 3:40, sme odštartovali z Ul. Trnavská, za športovou halou Mladosť. Prvý cieľ bol Ratibořice. Tam sme dorazili po dvoch prestávkach o 9:24.

Zámok Ratibořice. Prichádzame k nemu krásnym, rozsiahlym zámockým parkom. Zámok a Babičkino údolie sú navštevované hlavne vďaka dielu českej národnej spisovateľky Boženy Němcovej. Jej román Babička je idealizovaným obrazom spisovateľkinho detstva a rannej mladosti, ktorú trávila s rodičmi, súrodencami a milovanou babičkou v Ratibořicích. V Ratibořickém zámku sa však film nenatáčal pre jeho malosť pre filmové scény. Údajne sa natáčal na zámku Opočno. Zámok má však krásny interiér, rôzne miestnosti, ktoré sa využívali na rôzne účely, na zábavu, rôzne rokovania, dámske a pánske salóny.

Zo zámku sa prechádza, parkom, k bytu a po miestach kde žila a pohybovala rodina Panklových s ich dcérou Barborou Panklovou alias Boženou Němcovou. Vidieť pozostatok schodov po ktorých vystupovala Barborka ku svojmu svadobnému kočiaru. Prechádzame okolo skleníka a už sa blížime babičkinmu údoliu, chodníčkom ideme k ovocným sadom, kde je vybudovaná stena ako zábrana proti studeným vetrom z jednej strany a z druhej strany sad zohrieva slniečko. Pozrieme si tento zaujímavý „zlepšovák“. Prichádzame k mlynu, ktorý je ešte teraz funkčný. Opodiaľ nás víta mužíček v bielom, „mlynár“. Ma plote má veľa keramických hrnčekov. Pýtam sa: „to máte utopené dušičky?“ „Nie to si tu nechali hostia, aby sa mohli vrátiť. Sprievodca a sprievodkyňa nám popisuje prácu v mlyne, v jednotlivých častiach, izby pre mlynára a pomocníkov, dokonca veľký mandeľ.

Ďalšia naša cesta vedie k súsošiu babičky s vnukmi a vnučkami. To už sa blížime k chalúpke kde údajne žili Panklový s babičkou a k splavu kde chodila údajne chodila Viktorka. Je 14:17. Náš pobyt v prekrásnom Babičkinom údolí končí.

15:17. Prichádzame do obce Ráby (obec v okrese Pardubice). Ideme dlho okolo plotu Kráľovstva perníkov, až sme sa dostali k colnici tohto sladkého kráľovstva. Dážď je na spadnutie. Blíži sa nám také malé, milé, mladé žieňa. Sprievodkyňa. Milo nás požiadala či by sme návštevu mohli uskutočniť skôr, aby sme nezmokli. Samozrejme sme súhlasili. Neskôr sme si skontrolovali na prstnom tukomeri obsah tuku na prste. Prešli sme všetci. Potom sme sa dozvedeli, že „kdo lže a krade, do pekla se hrabe“. Sme šokovaní a sprievodkyňa nás o tom pútavo presvedčila, že Ježibaba vlastne nebola až taká zlá, bola dobrá. Keby boli Janko s Marienkou pekne zaklopali, pozdravili a poprosili tak by im Ježibaba určite perník dala, ale oni nie. Nezaklopali, nepozdravili, neporosili a ešte pani podnikateľku upálili. Boli to nevychované deti nepoznajúce čarovné slovíčka. My sme perník každý dostali. Potom sme si pozreli nebo, peklo, raj a zakliatu spiacu princeznú, ktorú nemal chuť niekto bozkom zobudiť. Nakoniec som sa dohodol s peknou sprievodkyňou, že Vám môžem ukázať par perníkov, pretože fotiť sa síce mohlo, ale iba pre vlastnú potrebu.

Viac o Kráľovstve perníkov tu.

Večer prichádzame do Pardubíc. Po ubytovaní sme navštívili pekné Pardnbice, námestie, zámok a parčík.

Druhý deň.

Ráno, po raňajkách odchádzame do Dvora Kráľového do ZOO Safari Dvůr Králové. Dvorská záhrada bola založená v roku 1946. O necelých 20 rokov neskôr sa na jej čelo postavil Josef Vágner. Lesník, prírodovedec, cestovateľ, učiteľ, otec a najvýznamnejší riaditeľ záhrady. Po zakúpení vstupenky čakáme na safaribus, ktorý nás prevezie cez Safari, aby sme si potom pozreli ZOO peši. Cesta safaribusom je dlhá štyri kilometre, trvá asi dvadsať minút a stretáme sa na nej s najväčším stádom niekoľko desiatok vodušiek červených (stredne veľkých antilop). Najväčšími zvieratami safari sú takmer tonové antilopy losie. Vidieť ďalej môžeme aj antilopy konské, pakone modré a bielochvosté, oslov somálskych či mohutné jedince afrických kráv watusi. Prichádza si k nám, ku šoférovi, žirafa pre dobrôtku na ktorú je zvykla dostávať od šoféra. Blížime sa k areálu levov. Vodič zastavuje a spúšťa ochranné pletivo na prívese nášho vozidla. Levy odpočívajú, iba jeden si nás prezerá. Vidieť veľmi veľa zvierat. Unikátnu chovateľskú úspešnosť ZOO dokladá nielen celosvetovo najväčšie chované stádo žiráf v zajatí a počet narodených žirafích mláďat (viac ako 160). Opúšťame autobus a vydáme sa na pešiu túru po ZOO. Veľmi zaujímavé. V ruke s brožúrkou Jambo – Léto 2019 do ktorej je možné si zafajkovať jednotlivé, videné zvieratka. Tak prechádzame napríklad aj okolo nosorožcov, hrocha, zebier, byvolov, oslov a veľa, veľa iných zaujímavých zvieratiek.

V areáli je aj Galéria maliara Zděnka Buriana, detská ZOO, Safari kemp, ľanové dráha Katika Miti, amfiteáter, Juhoafrická dedinka, Expozícia Josefa Vágnera, Západoafrické mestečko Tiébélé…

No a by človek nebol ani hladný je v areáli veľa štýlových reštaurácií.

Je poobedie 16:00 návšteva severných Čiech končí a vydávame sa domov. 21:30 pristávame na Trnavskej ulici v Bratislave.