piatok, 27 decembra, 2024
ÚvodReportážeŽelezný minister z Pružiny na poslednom odpočinku v Klobušiciach

Železný minister z Pružiny na poslednom odpočinku v Klobušiciach

Gábor Baross (Gabriel Baroš) sa narodil 6. júla 1848 v Pružine (Trenčiansky samosprávny kraj) v okrese Považská Bystrica.

Uskutočnil koncepciu zreformovania dopravy v Uhorsku (prevzatie súkromných tratí štátom, zónová tarifa – oživenie vlakovej dopravy). Dôležitá zmena – pásmový sadzobník (zaviedol 14 pásiem). Dopravu medzi susednými oblasťami lacným cestovným mimoriadne uľahčil a na druhej strane aj zvýhodnil u najvzdialenejších oblastí. Nákladná doprava – znížil dopravné náklady, čím zvýšil konkurencieschopnosť uhorského poľnohospodárstva a priemyslu.

Podstatnou mierou sa pričinil o vybudovanie trate z Bratislavy do Žiliny a dal vymerať ďalšie trasy. Dovtedy sa železnica budovala hlavne v rovinatých oblastiach. V tom čase bol už známy ako „železný minister“.

Gábor Baross pochádzal zo šľachtickej rodiny Barošovcov z Beluše. Jeho otec bol župným úradníkom, pochovaný je v Ilave. Patrilo im panstvo v Klobušiciach a v Pružine. Po skončení gymnaziálnych štúdií v Leviciach, Györi a Ostrihome, právo študoval na univerzite v Budapešti. Tu sa formovalo jeho politické smerovanie, stal sa predstaviteľom liberálnej strany.

Tento vzdelaný človek robil 1871 podnotára v Trenčíne, 1873 začal vydávať začal vydávať Vágvölgyi Lap (Považský list – uverejňoval články aj v slovenčine), 1874 bol hlavný župný notár a predseda sirotského úradu Trenčianskej župy, 1875 bol poslanec Uhorského snemu za ilavsko-púchovský okres, 1882 – študijná cesta po západných krajinách (skúmal fungovanie právnych inštitúcií i tovární), 1883 – štátny tajomník ministerstva dopravy a verejných prác, 1884 – poslanec za mesto Györ (neskôr aj za Bratislavu, Pécs a Szombathely), 1886 – minister dopravy a verejných prác, 1889 – minister obchodu.

Mnoho plánovaných projektov pre predčasnú smrť nedokončil. Osobne viedol prípravu významného diela – reguláciu toku Dunaja v Rumunsku tzv. Železné vráta. V marci r. 1892 šiel skontrolovať práce na prestavbe úžiny, prechladol a domov sa vrátil chorý. Otvorenia prieplavu sa už nedožil.

Zomrel 44-ročný 8. mája 1892 v Budapešti. 11. mája sa konala prvá rozlúčka. Na druhý deň previezli telesné pozostatky ministra Barossa mimoriadnym vlakom do Ilavy (dočasne boli uložené v krypte ilavského kostola). Ďalším vlakom sa prišla rozlúčiť časť uhorskej vlády a obyvatelia z celej župy. Hrobku v Klobušiciach, kde je Gábor Baross v súčasnosti pochovaný, dokončili r. 1895.

Viac na: https://www.ilava.sk/mesto/kultura-a-sport-1/kultura-1/osobnosti-ilavy/gabor-baross/

Viac na: Gábor Baross železný minister

Video tu: https://www.youtube.com/watch?v=5kA2ISpybgQ

Zdroj: Informačná nástenka pred hrobkou na cintoríne Ilave/Klobušiciach a mesto Ilava

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Sem zadajte svoje meno

Predchádzajúci článok
Ďalší článok

This site is protected by wp-copyrightpro.com